Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-03@12:55:29 GMT

۶ نقاشی ساده که میلیون‌ها دلار به فروش رسیدند

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۷۵۶۳

۶ نقاشی ساده که میلیون‌ها دلار به فروش رسیدند

چند تابلویی که دراین مطلب، درباره آن‌ها می‌خوانید و تصویرشان را می‌بینید، نقاشی‌های ساده‌ای هستند که هر کدام به طرز شگفت‌انگیزی با قیمت‌های میلیون دلاری به فروش رسیدند.

به گزارش شریان نیوز،به نقل از روزنامه خراسان اگر فکر می‌کنید تنها راه رسیدن به پول‌های هنگفت داشتن شغل‌های عجیب و پشتوانه مالی است، اشتباه می‌کنید! حداقل حراج‌های معتبر جهانی نشان داده است که هنر‌های تجسمی، مانند نقاشی، می‌تواند هنرمند را راحت‌تر به پول برساند؛ به خصوص اگر هنرمند صاحب سبکی باشید که اصرار دارد پشت هر کدام از بوم‌های نقاشی‌اش، هزاران فلسفه و مفهوم نهفته است! چند تابلویی که در ادامه، درباره آن‌ها می‌خوانید و تصویرشان را می‌بینید، نقاشی‌های ساده‌ای هستند که هر کدام به طرز شگفت‌انگیزی با قیمت‌های میلیون دلاری به فروش رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱. روتکو؛ نقاش هیجان‌های مستطیلی

اهالی هنر مارک روتکو را با عنوان نقاش «اکسپرسیونیسم انتزاعی» یا هیجان‌نمایی انتزاعی می‌شناسند. ابتدای دهه ۱۹۵۰ میلادی این تاثیر جای خود را به میدان‌های تخت و انتزاعی، به صورت فضا‌های رنگی، در آثار روتکو داد. آثار او در این دوره مستطیل‌های دوتایی و سه تایی رنگی روی بوم را تشکیل می‌داد. او طی یک سفارش ۳۵ هزار دلاری از یک رستوران اشرافی، چند تابلوی قرمز ترکیب شده با سیاه کشید تا اشتهای طبقه متمول را که به این رستوران می‌آمدند، کور کند.

۲. الزورت کلی؛ نقاش لکه سبز

الزورت کلی، نقاش و مجسمه‌ساز انگلیسی به خاطر جسارتش در حذف موضوع از نقاشی و استفاده خیلی کم از رنگ در بوم‌هایش به شهرت رسید. الزورت بعد از آشنایی با نقاشی مدرنیست، در میانه دهه ۱۹۵۰، به آمریکا رفت و مشهور شد. او نقاش این «لکه سبز» است که ۱.۶ میلیون دلار به فروش رفت. سوال این جاست که جدا از معانی که این نقاش برای این لکه ردیف کرده است، چرا باید این تابلو با این قیمت نجومی به فروش برسد؟

۳. رومان اپالک؛ نقاش عدد‌ها

از عدد‌ها گفتن روی بوم کار اپالک لهستانی است. او نقاشی از عدد‌ها را با عدد یک در سال ۱۹۶۵ شروع کرد و کم کم آن را به حدود ۴۰۰ عدد متوالی رساند. اپالک نقاشی‌های عددی را تا زمان مرگش به پنج میلیون و ۶۰۷ هزار و ۲۴۹ رساند. او ۴۶ سال از عمر خود را صرف نقاشی اعداد کرد و در نهایت تعداد بوم‌های او به ۲۲۲ رسید. وی در یکی از پروژه‌های خود، هر بوم را سفیدتر از قبلی انتخاب و اعداد را با رنگ سفید روی آن نقاشی می‌کرد. این تابلو سال‌ها پیش، با قیمت گزافی به فروش رفته است.

۴. بارنت نیومن؛ خالق آتش سفید

این تابلو را ببینید. دو خط عمودی با قطر‌های متفاوت روی یک زمینه سفید. بارنت را یکی از استادان مشهور سبک «اکسپرسیونیم انتزاعی» می‌دانند و جالب است بدانید خرید همین تابلو‌های ساده او، خرج زیادی روی دست خریدار می‌گذارد.

اثر «آتش سفید» او به مبلغ ۳.۸ میلیون دلار فروخته شده است. وی آثار مشابه زیادی با این تابلو دارد که مانند «آتش سفید» با دو خط عمودی باریک به موازات هم روی بوم پایین آمده‌اند. این اثر، در موزه هنر‌های معاصر نیویورک به نمایش درآمده است.

۵. هبلینکی پالرمو؛ بی‌نام آبی

در این تابلو جز دو طیف رنگ آبی چیز دیگری می‌بینید؟ پالرموی آلمانی را می‌توان پدر نقاشی‌هایی به این سبک دانست. او این اثر هنری را بدون نام گذاشته تا مخاطب بتواند هر مفهومی را از آن برداشت کند. یکی از آثار پالرمو با همین سبک و سیاق به قیمت ۱.۷ میلیون دلار به فروش رسیده است. البته مرگ مشکوک او در ۳۳ سالگی باعث شد تا آثار باقی‌مانده اش، با قیمت‌های شگفت‌انگیزی به فروش برسد.

۶- لوسیو فونتانا؛ شکاف روی بوم

فونتانای ایتالیایی تنها به نقاشی روی بوم راضی نبود. او بعد از رنگ کردن بوم آن را می‌شکافت و هدفش را از این کار نشان دادن باطن بوم به مردم بیان می‌کرد. مثلا همین تابلو را ببینید. او با ایجاد شکاف روی یک بوم سراسر قرمز، چه هدفی را دنبال می‌‎کرده است؟ جالب است بدانید همین اثر و آثار مشابه آن میلیون‌ها دلار به فروش رفت. دلیلش هم این است که این شکاف‌ها را فونتانا ایجاد کرده و به گمان خودش، پشت هر کدام مفهومی را تدارک دیده است.

 

منبع: شریان

کلیدواژه: سقوط هواپیمای تهران یاسوج ایالات متحده آمریکا مجلس شورای اسلامی سوریه یاسوج بوشهر ایران کرمانشاه سقوط هواپیما روسیه عراق گرگان بارش برف تیم فوتبال استقلال تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۷۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی

این هفته مصادف بود با سالگرد ارتحال عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله شیخ ابراهیم امینی نجف آبادی.  این دانشمند پرتلاش و اندیشمند جزو شخصیت هایی است که چهره تابناکش در میان گرد و غبار سیاست ناشناخته مانده است. برای آشنایی بیشتر با اندیشه و رفتار این عالم بزرگ به سه نکته کلیدی اشاره می کنم 

۱ _ ایشان از معدود صاحب نظران حوزه تربیت و پرورش در حوزه علمیه قم بود که مسایل تئوریک علم اخلاق را با صورت بندی کاربردی و متناسب با شرایط زمان تبیین می کرد. ایشان در دهه شصت و هفتاد بدون سر و صدا و تبلیغات، جلسات خصوصی متعددی با طراحان شیوه‌های تربیتی آموزش و پرورش داشتند که مبانی علم اخلاق را با تاکید بر تربیت فکری و رشد عقلی تشریح می کردند. اهل تحقیق و تجربه می دانند که این روش دیربازده ولی پایدار است. در مقابل ایشان گروه دیگری در حوزه بودند که با اعتقاد به روشهای «زود بازده و تاثیرگذار آنی» مبانی تخیل و رؤیا و کرامت را جایگزین تعقل و تفکر نمودند. این گروه از اواسط دهه هشتاد بتدریج مراکز پرورشی و تبلیغی کشور را به تصرف خود درآوردند. شیوه خواب گرایی و رؤیا پردازی و کرامت سازی به سرعت در اکثر منابر، محافل مذهبی، سخنرانی ها، تریبون‌ها و حتی کلاسهای درس فرا گیر شد. و با خالی شدن سنگر نماز جمعه از خطیبانی چون آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله استادی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که از مدافعان و مرزبانان نظریه اول بودند میدان به دست کسانی افتاد که نه اعتقادی به آن روش داشتند و نه از توانایی لازم علمی برای ورود در آن مباحث برخوردار بودند. کم کم نظریه دوم گسترش یافت بویژه از طریق هیئت های مذهبی خاص که با پوشش مستقیم و سراسری صدا و سیما همراه بود. طراحان این روش  با کمک کارشناسان مذهبی! با چنین رویکرد، چهره خاصی از اسلام و تشیع را به نمایش گذاشتند که بن مایه اش توهمات و تخیلات با روکشی از آیات و روایات بود.  

البته این روش زود بازده است یعنی یک فرد با یک جلسه ممکن است تغییر کرده به معنویات راغب شود. اما چون زیرساخت عقلانی ندارد با همان سرعت که پدید آمده با همان سرعت ناپدید و زایل می گردد. جامعه امروز ما روشن‌ترین مصداق و شاهد بر ناکارآمدی روشی است که این طرز فکر در دو دهه گذشته با کنار گذاشتن صاحب نظران عقل گرا و در اختیار قرار دادن تمامی شبکه‌های صدا و سیما در خدمت ترویج روبنایی مذهب و تربیت دینی بر اساس «احساس بدون اندیشه» به دست آورده است. در حالی که قرآن کریم بیش از سیصد بار با کلماتی از قبیل یعقلون، یتدبرون، اولوالالباب، یتفکرون و... مردم را به تعقل و باورهای عمیق دعوت کرده است. و در آیه شریفه«قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی» بگو : ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﺮﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﻢ( یوسف/ ١٠٨)  راه و روش پیامبر اکرم(ص) را در هدایت و راهنمایی مردم بر اساس بصیرت و آگاهی می داند و لا غیر. 

2 - آیت‌الله امینی در فن نویسندگی نیز مهارت خاصی داشت به طوری که می توان ادعا کرد سبک نویسندگی ایشان همانند استاد شهید مطهری و برخی دیگر از بزرگان سبک «سهل ممتنع» بود. به این معنی که مطالب پیچیده علمی و عقلی را در قالب ساده ترین الفاظ بیان می کرد، بدون آنکه از بار معنی و عمق محتوا کاسته شود. صاحبان این سبک از نویسندگی در میان حوزویان و دانشگاهیان انگشت شمارند. زیرا عده ای از محققان ارجمند با همه مقام والای علمی توان انتقال اندیشه خود را جز در قالب عبارات سنگین و بهره گیری از اصطلاحات فنی و لغات خاص ندارند. و موقعی که به آنها پیشنهاد ساده گویی و ساده نویسی داده می شود پاسخ می دهند مخاطبان باید سطح علمی و ادبی خود را بالا ببرند نه اینکه گوینده پایین بیاید. و در نقطه مقابل برخی دیگر به قصد ساده نویسی، مفاهیم بلند علمی را با قالبهای نارسا و الفاظ کوچه بازاری ضایع می کنند و با این اقدام مباحث ارزشمند علمی را به ابتذال می کشانند. اما معدود نویسندگانی توانایی دارند که همچون مطهری و امام خمینی مطالب عمیق اجتماعی، قرآنی، و حتی فلسفی را بگونه ای بیان کنند که یک فرد کم سواد و یک استاد دانشگاه هر دو به مقدار فهم خود بهره لازم را ببرند. مرحوم آیت الله امینی از این هنر برخوردار و از زمره  چنین نویسندگانی بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «آیین همسرداری» ایشان از بهترین هدایا برای زوج های جوان  به شمار می رفت. و به خاطر همین ویژگی بسیاری از تالیفات ایشان در زمینه اسلام شناسی و شیعه شناسی و اخلاق و تربیت دینی به زبان های خارجی ترجمه شد. کتابهای ایشان در کشورهای آفریقایی طرفداران زیادی داشت.

بنده در بعثه امام خمینی در ایام حج، شاهد مراجعه مکرر از کشورهای مختلف به ایشان بودم که برای ترجمه و یا نشر کتابهای شان با ایشان مذاکره و مشورت می کردند. 

افسوس قدر این دانشمندان بزرگ چنانکه باید شناخته نمی‌شود و آنها را با دلایل پوچ و احساسی خانه نشین می کنند. یک اتهام کوچک (که مثلاً ایشان زاویه پیدا کرده) کافی است که جامعه از برکات علمی و معنوی آنها محروم بماند. 

3 - آیت‌الله امینی نه تنها در نوشتار و گفتار که در عمل مَثل اعلای ساده زیستی و فروتنی بود.  من در اوایل دهه هفتاد که مدتی در قم بودم و از لحاظ امور اجرایی به بیکاری اشتغال داشتم و البته توفیق درس و مطالعه یافته بودم، همان زمان ایشان عضو مجلس خبرگان و دارای مقامات عالیه بودند برای خرید ما یحتاج روزانه خود شخصا اقدام می کرد. بارها و بارها ایشان را در نانوایی سنگکی خیابان صفائیه می دیدم که یا قبل از من و با بعد از من در صف ایستاده بود وصبورانه منتظر بود تا نوبت به ایشان برسد و نانی دریافت کند.  

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر 

کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست 

گفتم که یافت می نشود گشته ایم ما 

گفت آن که یافت می نشود آنم آرزوست

 

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • برپایی نمایشگاه تذهیب «نقش و نگار» در برج آزادی
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم
  • یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)
  • غرفه فرهنگ و هنر با موضوع خلیج فارس در سیریک راه‌اندازی شد
  • اینجا طبیعت از بوم بیرون می‌زند!